Sida 1 av 1

[TDL] Information

Postat: sön 01 jan 2017, 19:11
av SPELLEDARRÅDET
Professor:
Josephine Heart (Lily) - Tjänstledig t.o.m. 2021-06-13
Jane Wallace (Rebbilina)

Vikarie:
Aticus Drake (Lemon) - Ersätter Lily t.o.m. 2021-06-13
Richard Eisenhower (Foxears)

Re: [TDL] Information

Postat: sön 01 jan 2017, 19:11
av SPELLEDARRÅDET
Vill du skriva lektioner i det här ämnet?

Om du vill skriva en lektion i det här ämnet så behöver du skicka in följande med varje lektion du skickar in, oavsett om du skickar in en eller flera lektioner samtidigt:
  • Ämne och årskurs (t.ex. ”FVK 2” eller ”Trollkonsthistoria 5”)
  • Kort titel/rubrik på lektionen (t.ex. ”Stonehenge”, ”Fiendespeglar”, ”Tändsticka till nål”)
  • Lektionsförfattare (d.v.s. ditt användarnamn så att det kan stå ”av DittNamn” på hemsidan)
  • Vilken termin + när på terminen lektionen ges (= början/mitten/slutet av höst-/vår-/sommartermin, t.ex. ”Början av vårterminen”, ”Slutet av höstterminen”, ”Mitten av sommarterminen”)
  • Själva lektionstexten, så klart!
Tänk på att i början av höstterminen är det en enklare svårighetsgrad än i slutet av samma termin, och sommarterminen bör vara svårare än höstterminen.

Om det behövs instruktioner OFF för att kunna hålla lektionen, ta med dem också. Är det en teorilektion kan det vara en bra idé att du ger några förslag på hur lektionen skulle kunna ges, så att lärarna kan få lite idéer till hur de skulle kunna ge lektionen på olika sätt och inte bara som en föreläsning varje gång.

För att du ska kunna skriva en lektion så behöver du ju förstås veta vad de olika terminerna ska handla om! Så länge lektionen håller sig till temat för terminen så kan du skriva nästan vad du vill, så länge det passar in i HP-världen och som lektion i SH.

Terminsplaneringar

Årskurs 1

HT: Introduktion och säkerhet. De börjar även med teori och enklare praktiska övningar. De får lära sig vikten av att följa instruktioner och hur fel saker kan gå när man inte följer dessa. Moment som tas upp är vikten av antalet varv, tiden och att ingredienserna är tillräckligt färska/torkade. De får även öva på att hacka, mosa, skiva och tärna ingredienser.

VT: Fortsättning på teorin/praktiska moment från förra terminen. De övergår här till att lära sig skillnaden på olika nyanser och lukter och vad dessa betyder för olika trolldrycker. De får göra enklare trolldrycker, som en effektiv rengöringskröm för kittlar men gör just trolldrycker i.

ST: Simpla medicinska trolldrycker (tex drycker mot huvudvärk, bölder, etc)

Årskurs 2

HELA ÅRET – Långkok: Under mitten av september startar läraren ett långkok på mandragora (som eleverna då jobbat i Örtläran). Detta långkok kommer sedan eleverna under vissa tillfällen under året att få följa.

HT: Vanliga ingredienser - Sådana ingredienser som är vanligt förekommande i olika brygder. Det kan vara saker som råttsvansar, blodiglar, sniglar av olika slag, ormtänder och liknande.'

VT: Hushållsbrygder - Olika brygder som kan vara bra att ha i vardagen. Kan vara olika rengöringskrämer som passar för olika saker, brygder mot ohyra och liknande.

ST: Brygder för egenvård - Olika enklare brygder som tandkräm, schampo och tvål.

Årskurs 3

Tidig hösttermin: Storleksdrycker - Drycker som förstorar och förminskar hela eller delar av organismer.
Sen hösttermin: Humörbrygder - Brygder som skapar ilska, lugn, lycka eller andra humör.

Tidig vårtermin: Fortsättning på humörbrygder
Sen vårtermin: Egenskapsbrygder - Drycker som förhöjer eller förminskar egenskaper, exempelvis snabbtänkarelixiret.

Tidig sommartermin: Vegetabiliska trolldrycker - Teori kring trolldrycker utan animaliska ingredienser. Hur de fungerar, varför de fungerar annorlunda och varför de är svårare att göra.
Sen sommartermin: Vegetabiliska trolldrycker - De får pröva praktiskt några enklare trolldrycker som är vegetabiliska men som har samma effekt som någon trolldryck de gjort innan. Skulle kunna vara något de gjort i ettan men vegetabiliskt istället.

Årskurs 4

HT: Kombinationsteori - Olika kombinationer av ingredienser och drycker, vad bör undvikas, vad har väntad/oväntad effekt i kombination

VT: Gifter - Teori och praktiska moment kring olika gifter.

ST: Motgifter - Exempelvis besoar kan tas upp, men även annan teori samt praktiska moment.

Årskurs 5

HT: Skönhetsbrygder - Brygder som förebygger finnar, som tar bort ojämnheter eller ger vackrare hår, till exempel. Även teori.

VT: Medicinska trolldrycker - Tex smärtstillande, bedövningsmedel med mera.

ST: Hur man kan gå till väga för att tillverka en brygd - Mer ingående av varför de olika stegen spelar roll. Inverkan av vilken ordning man har i ingredienser, varför vissa brygder ska göras under fullmåne, varför det spelar roll under vilken period vissa ingredienser skördas.

Årskurs 6

Tidig hösttermin: Motgifter - Avancerad teori kring motgifter. Vidareutveckling av vad de gått igenom tidigare.
Sen hösttermin: Långkok på motgift - De får göra ett motgift som tar flera lektioner att göra.

Tidig vårtermin: Analysering - De får lära sig att analysera sitt motgift på olika sätt. Är den tillräckligt bra för att användas? De får även testa att analysera innehållet i brygden. Vilka ingredienser finns? De får låtsas att de inte vet vad motgiftet innehåller. De har även en del teori om hur analysmetoderna kan appliceras på andra brygder.
Sen vårtermin: Rapportskrivning - Under de här lektionerna ägnar de all sin tid åt att skriva en rapport. Den ska innehålla teori om motgifter generellt, det motgift de gjort samt fördjupande teori om den aktiva ingrediensen i motgiftet. Sedan ska den innehålla hur de gjorde motgiftet, teori kring analysmetoden, vilka de använda och hur dessa användes. Rapporten avslutas med resultatdel och diskussion. Vad kom de fram till? Är motgiftet tillräckligt bra för att användas? Beror resultatet på någon särskild ingrediens? Vad kan man göra annorlunda för att lyckas bättre?

Tidig sommartermin: Ovanliga ingredienser - De har teori om olika ovanliga och dyra ingredienser så som diamantpulver. Eventuellt något praktiskt exempel på någon brygd som innehåller någon sådan ingrediens.
Sen sommartermin: Kittelteori - Teori kring olika typer av kittlar. Varför spelar tjocklek roll? Har olika material olika inverkan på olika brygder?

Årskurs 7

HT: Helande brygder - Skeleto-väx och liknande. Mer invecklade saker än i årskurs 5.

VT: Invecklade brygder - Amortentia (endast teori), Levande-Död-brygden och så vidare.

ST: Projekt: Egen brygd - Eleverna tilldelas en viss mängd av olika ingredienser som de gått igenom under sina år. Därefter förväntas de att först skapa ett recept, med tänkt användningsområde och sedan brygga denna under höstens gång.

Särskilda krav på lektionerna:
  • Bestämda mått på ingredienserna. Dessa ska stå i ingredienslistan.
  • Tid det tar att brygga drycken: Enkeltimme eller Dubbeltimme.
  • En liten kommentar om vad som är vitsen med att göra drycken. Alltså, om det är något moment som eleverna får öva på, eller om det bara är ett exempel på en dryck inom ett område som man pratat om.
Du kan skicka in flera lektionstexter på samma gång, även om det är olika årskurser eller olika ämnen. Skicka antingen in lektionen direkt i ett mejl eller som en bifogad fil. Adressen är [email protected] . Nya lektioner kommer att läggas ut vid tillfälle och ersätta de gamla lektionerna.

Re: [TDL] Information

Postat: lör 02 nov 2019, 22:49
av Lily
TDL-Information
Schema:
Ettor: Måndagar 09:20-11:40 och fredagar 10:40-11:40
Tvåor: Tisdagar 10:40-11:40 och fredagar 13:00-15:20
Treor: Onsdagar 08:00-10:20 och torsdagar 10:40-11:40
Fyror: Måndagar 08:00-09:00 och tisdagar 08:00-10:20
Femmor: Måndagar 13:00-15:20 och onsdagar 13:00-14:00
Sexor: Fredagar 08:00-10:20
Sjuor: Tisdagar 13:00-15:20


Josephine Heart
Bild

ON-info:
  • Ca 70 år gammal
  • Grått hår med enstaka blonda slingor kvar, mestadels uppsatt i knutar
  • Bär ofta en lila eller mörkblå klädnad
  • F.d Ravenclaware
  • Tillhör en högstatussläkt
  • Har en tendens att favorisera ravenclawelever, något hon helst inte känner sig vid
  • Vill ha ordning och reda och att eleverna tar ansvar för det de gör.
  • Tycker om när eleverna är intresserade och faktiskt försöker på lektionerna vilket inkluderar att räcka upp handen, att hjälpa andra eller att ställa frågor om man är osäker då man hellre frågar en gång för mycket än att det blir fel.
  • Har rest runt i världen och lärt sig mer om trolldrycker men även fått mer erfarenhet inom örtlära och astronomi som hon tycker ligger nära trolldryckslära.
  • Har skrivit ett verk inom trolldryckslära, men är inte något eleverna borde ha koll på om de inte har föräldrar inom trolldryckskonst.
  • Accepterar att gå under Professor Heart eller möjligtvis professor
  • Skulle hon någonsin höra talas om någon elev som använder öknamn på henne ges poängavdrag direkt så ska eleverna använda smaknamn eller öknamn för henne bör det hållas bortom hennes kännedom
Pluspoäng ges ofta och hon tycker om att ge mellan 5-10 poäng för svar eller om eleverna gör något väl och utmärker sig på lektionerna.
Minuspoäng är också ganska lätt att få då hon vill markera när de gör fel. Man får inte minuspoäng för saker man inte förväntas veta, men svarar man fel på sådant man förväntas veta kan det bli mindre poängavdrag. Större poängavdrag kommer ofta med fel eller respektlöshet i klassrummet och för andra elever. Värre saker kommer i kombination med strafftjänst.
Strafftjänst får man vid visad respektlöshet eller upprepad oförmåga att lyssna och försöka, eller att medvetet riskera andra elevers säkerhet. Kommer ofta i kombination med poängavdrag men inte nödvändigtvis.

Jane Wallace
Bild

ON-info:
  • 58 år gammal
  • f.d Gryffindorelev
  • Mugglarfödd
  • Är bara 152 cm lång. Hon har ofta skor med lite klack, men många elever lär ändå börja växa om henne redan under första eller andra året på skolan.
  • Har axellångt brunt hår som hon oftast har uppsatt med någon typ av klämma eller spänne. Hon färgar håret, så även om hon närmar sig 60 syns inga gråa hårstrån.
  • Har oftast blusar nedstoppade i byxor med hög midja och vid passform i olika färger och mönster på sig, ibland med någon typ av klädnad över. Har alltid en guldkedja med en liten berlock i som hon har ärvt av sin mamma. Hon är även ett stort fan av läppstift, helst i olika röda nyanser.
  • Jobbade som botare på St. Mungos innan hon blev professor på Hogwarts. Har även undervisat botarlärlingar och forskat om motgifters effekt på barn.
  • Har ett stort musikintresse och har själv helst musik på låg volym i bakgrunden när hon brygger. På de lektionerna när eleverna ska brygga brukar hon ta med sin resegrammofon och spela musik på låg volym i bakgrunden medan de jobbar. Det är inte ovanligt att hon spelar mugglarmusik och hon har en baktanke med det. Hon brukar aldrig säga till sina elever att hon är mugglarfödd, men de elever som själva är mugglarfödda eller halvblod lär känna igen musiken, då det generellt är väldigt känd sådan. Janes tanke är att om de förstår att hon också är mugglarfödd kanske de också vågar komma och prata med henne om det är någon som trakasseras för att hen är mugglarfödd eller liknande.
  • Står ofta i dörröppningen för att hälsa eleverna välkomna när lektionen börjar. Hon tycker att det är viktigt att försöka hinna se alla elever och säga hej, säga att det är kul att se dem igen om det är någon som varit frånvarande en lektion eller på annat sätt hinna småprata lite med dem innan lektionen börjar.
  • Försöker lägga in rörelsepauser under teoretiska lektioner. Hon är ett stort fan av dansstopp, men ibland får de bara sträcka lite på sig.
  • Kan trots att hon för det mesta verkar som en ganska glad professor med sitt småprat och sin musik vara väldigt sträng. Elever som kommer i slarviga skoluniformer måste rätta till dem innan de får komma in i klassrummet. Ska de brygga stoppar hon även elever med långt hår, utsläppt hår, om det så bara är en lugg som hänger i ögonen. Hon delar ut hårsnoddar de får sätta upp håret med innan de får komma in i klassrummet.
Pluspoäng kan Jane vara ganska sparsam med, åtminstone kan det verka så från elevernas håll. Hon är inte en av de lärare som automatiskt ger poäng för ett rätt svar under en lektion. Generellt vill Jane försöka ge poäng för att de försöker eller lyckas ovanligt bra för att vara dem. Ett ovanligt genomtänkt svar på en lektion, att lyckas rädda upp en brygd som höll på att gå snett eller att lämna in en helt okej brygd när man har K i trolldryckslära är exempel på sådant som kan ges poäng.
Minuspoäng kan delas upp i tre kategorier. Den första är låga minuspoäng, upp till fem poäng, och ges för generellt slarv, som att till exempel komma för sent, glömma läxan eller dylikt. Sådant som inte är särskilt allvarligt, men där Jane vill markera att det inte är okej. Medelhöga avdrag, ca 10 poäng, ges när eleverna beter sig oaktsamt när de håller på och brygger eller dylikt. Upprepar samma elev samma slarv flera gånger kan det bli runt 15 poäng när hen inte lyssnar trots tillsägelser. Höga poängavdrag, 20 poäng, ges när eleverna är medvetet elaka mot varandra eller med flit är rejält oaktsamma när de brygger och kombineras ofta med strafftjänst
Strafftjänst ges som sagt var när eleverna är elaka mot varandra eller rejält oaktsamma med flit runt brygder eller annat som potentiellt skulle kunna bli farligt.

I klassrummet (Kolla här vid läxläsning)
  • Eleverna ska ha sina skoluniformer på när de befinner sig i klassrummet, spelar ingen roll om det är lektion eller läxläsning eller av någon annan anledning
  • Inga djur får befinna sig i klassrummet vid någon tidpunkt på grund av risken med ingredienser och trolldrycker
  • Mat ska inte förekomma annat än nedstoppat i väskor och fickor. Det ska inte vara på bänken och det ska inte förtäras.
OFF-info:
  • Läs andras inlägg och reagera på vad som händer. Det finns inget krav på längd och beror mycket på hur mycket det är för eleverna att reagera på.
  • Var inte rädd för att använda ospelade elever för att saker ska hända, men inget för allvarligt fel.
  • Husdjur är inte tillåtna om inte lektionstexten säger motsatsen då det utgör risker vid trolldryckstillverkning. Kan ge minuspoäng eller till och med strafftjänst beroende på situationen.
  • Säg till om en elev ska komma sent i PM/Discord. Dörren kommer vara låst och de får snällt knacka på för att få komma in.
  • Normal takt är ett svar varannan vecka, sedan försöker jag gå vidare och låta de som missat skriva ikapp under de två kommande veckorna om det inte är något särskilt. Vill man ha snabbare/långsammare kan det sägas till när man ber om lektionen.
  • Det är tillåtet att ha så många elever man vill.

Re: [TDL] Information

Postat: sön 11 apr 2021, 01:13
av Lemon
Atticus Drake

On-info
  • Är runt nittio år
  • F.d Slytherinelev
  • Kommer från en hyfsat fin mellanstatus släkt på gränsen till mellanhögstatus
  • Är gammelfarbror till Andrew Drake,s3 och Fiona Drake,s7
  • Har vitt hår och helskägg
  • Är något stelbent men det är inget som hindar hans arbete alltför mycket
  • Kan ibland ses med sin ständiga följeslagare katten meggi
  • Har rest väldigt mycket och forskat om trolldrycker
  • Har skrivit flera vetenskapliga artiklar i ämnet trolldrycker
  • Har varit med och gett ut en lärobok i ämnet trolldryckslära, detta är dock inget eleverna bör ha koll på om de inte råkar vara ovanligt intresserade utav ämnet
  • Kräver respekt från sina elever
  • Är noga med regler och säkerhetsföreskrifter
  • Har en förkärlek för att favorisera elever från Slytherin och Ravenclaw , något han är medveten om och aktivt försöker motverka
Poäng och strafftjänst
Pluspoäng Är ganska så generös med poäng . Poäng ges vid rätt svar på frågor eller om någon lyckas ovanligt bra med sin brygd , speciellt om eleven ifråga presterar bättre en vanligt . Vanligast är runt fem eller tio poäng men mindre poäng förekommer även det men är inte lika vanligt

Minuspoäng Poäng dras aldrig av för fel svar på frågor däremot för respektlöst beteende mot Atticus själv eller någon annan elev
Samt vårdslöshet vid bryggande utav trolldrycker och om någon medvetet försöker sabotera lektionen eller inte följer säkerhets föreskrifterna
hur många poäng som dras av varierar från fall till fall.

strafftjänst

om det är någon som r respektlös eller missköter sig under lektionen trotts upprepade tillsägelser och poängavdrag så kan strafftjänst förekomma.
Detta är även något Atticus tillämpar om det förekommer bråk mellan två eller flera elever under lektionstid .

I klassrummet (Kolla här vid läxläsning)
  • Eleverna ska ha sina skoluniformer på när de befinner sig i klassrummet, spelar ingen roll om det är lektion eller läxläsning eller av någon annan anledning
  • Inga djur får befinna sig i klassrummet vid någon tidpunkt på grund av risken med ingredienser och trolldrycker
  • Mat ska inte förekomma annat än nedstoppat i väskor och fickor. Det ska inte vara på bänken och det ska inte förtäras.
OFF-info:
  • Läs andras inlägg och reagera på vad som händer. Det finns inget krav på längd och beror mycket på hur mycket det är för eleverna att reagera på.
  • Var inte rädd för att använda ospelade elever för att saker ska hända, men inget för allvarligt fel.
  • Husdjur är inte tillåtna om inte lektionstexten säger motsatsen då det utgör risker vid trolldryckstillverkning. Kan ge minuspoäng eller till och med strafftjänst beroende på situationen.
  • Säg till om en elev ska komma sent i PM/Discord. Dörren kommer vara låst och de får snällt knacka på för att få komma in.
  • Normal takt är ett svar varannan vecka, sedan försöker jag gå vidare och låta de som missat skriva ikapp under de två kommande veckorna om det inte är något särskilt. Vill man ha snabbare/långsammare kan det sägas till när man ber om lektionen.
  • Det är tillåtet att ha så många elever man vill.