Är ett separat forum för bara ÖPPNA lektioner en bra eller dålig idé? Se argument för/emot och rösta här! Omröstningen pågår till fredag 31 maj.

SH presenterar OWL-awards! Nu är det fritt fram att nominera för det som hände under april 2019. Deadline för nomineringar är 19/5, sedan kommer Månadens Ugglor att utses av månadens jury. Läs mer här!

Inloggningsproblem? Se den här tråden i Reparo // Visste du att du kan använda @mentions även i forumet? 🎉 // OBS! Om du väntar på ett mejl från SORTERINGSHATTEN men inte verkar få något så kan du höra av dig via PM eftersom mejlen stundtals är lite bråkig.

Hur skriver ni så fantastiskt bra bakgrunder?!

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Användarvisningsbild
Snakey
Lärare
Lärare

Hur skriver ni så fantastiskt bra bakgrunder?!

Inlägg av Snakey » mån 07 jan 2019, 14:39

Halloj!

Det finns en tråd har i Veritaserum där några gett sina tips och tricks för att spela komplexa och intressanta karaktärer. Det finns ju mycket vettigt att hämta där, men min fråga till er är:

Hur gör ni får att lyckas skriva så fantastiska bakgrunder?

När jag skriver bakgrunder blir jag klar på nån timme eller två. Uppenbarligen har bakgrunderna varit tillräckligt bra för att gå igenom sorteringen, även om jag ibland behövt ändra på lite saker här och där. Men när jag läst dem efteråt har jag varit missnöjd just för karaktären inte känns tillräckligt intressant. Sen känns det dessutom som att många av er tar väldigt lång tid på er att skriva bakgrunder, vilket jag tycker är en bra sak eftersom att ni lyckas skapa jättebra karaktärer. Jag kan inte ens ta lång tid på mig att skriva om jag försöker :look

En annan sak jag märker både under bakgrundsskrivandet och ibland när jag spelar karaktären är att jag undermedvetet relaterar alldeles för mycket till mig själv och mina egna tankar och känslor o.s.v.

Så jag undrar bara om ni har några tips att dela med er av? :) Känns lite som att en hattlärling kanske borde gå en bakgrundsskrivarkurs innan en förhoppningsvis blir en kvalificerad sorteringshatt... :roll:

Användarvisningsbild
Shetani
Sorteringshatt
Sorteringshatt

Re: Hur skriver ni så fantastiskt bra bakgrunder?!

Inlägg av Shetani » mån 07 jan 2019, 18:01

Frågan är om du kommer få någon bra hjälp, för 9 av 10 SHare kommer säga "Men jag skriver inte bra bakgrunder jue"

;)

Användarvisningsbild
Liz
Elevhemsföreståndare
Elevhemsföreståndare
Segar t.o.m.: 31 dec 2019

Inlägg av Liz » mån 07 jan 2019, 18:35

Så här kommer jag och är förmäten av mig, för jag har faktiskt skrivit bakgrunder jag är nöjd med, hehe :look

Jag är ju en av de där spelarna som tar sjuttio år på mig att skriva en bakgrund, men det blir definitivt inte bra resultat för det alltid. Jag har upptäckt sen något år tillbaka att jag tycker om att skriva i nutid, helst genom att faktiskt låta en eller flera scener spelas ut i bakgrunden, så att både jag och den som läser bakgrunden får en känsla för hur karaktären fungerar genom att ”visa” interaktioner/händelser, eller hur jag nu ska säga. T.ex. i Elvas bakgrund där jag låter henne interagera med en konstnär hon ser upp till, eller i Dianas bakgrund där jag presenterar hennes relation med sin mamma genom att låta dem interagera, eller i Pennys bakgrund där jag skiftar mellan att skriva ur hennes mammas POV och Pennys – så att en (förhoppningsvis i alla fall) får en känsla om varför hennes uppväxt varit så överbeskyddande och så vidare, samt hur det påverkat Penny.

Så jag antar att mitt tips är att skriva i nutid, och låta åtminstone en ”scen” spelas ut så att en bygger upp någon form av uppfattning kring hur karaktären fungerar i sociala sammanhang – eftersom det ju är det en kommer utsätta karaktären för när den väl blir spelad! Plus jag tycker det är ett roligt sätt att visa eventuella familjerelationer. Mer konkret är väl alltså mitt tips ”show, don’t tell”, hur tråkigt och klassiskt det än låter, haha (men jag blandar ganska friskt mellan att ”visa” och ”berätta” i mina bakgrunder, så hela bakgrunden behöver givetvis inte (och kanske inte heller borde) vara en enda lång scen!).

(OBS de bakgrunder jag är nöjd med är alltså de exempel jag nämnde, resten låtsas vi inte om :look Om jag någonsin får in Vaila så är hennes bakgrund också något jag, åtminstone hittills, känner mig nöjd med!)

Tillägg: Jag har också en tendens att relatera alldeles för mycket till mina karaktärer! Ibland kan jag reagera på något på mitt sätt, och inte förrän efter ett tag inse hur min karaktär faktiskt skulle reagera. But it goes both ways, jag och mina karaktärer påverkar varandra, väldigt mycket till och med. Det är en ganska läskig känsla ibland, kan jag tycka. Har väl inget egentligt tips där tyvärr.

Användarvisningsbild
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Kontakt:

Inlägg av Traxy » mån 07 jan 2019, 19:13

+1 på det Shetani skrev^^, men sure, I'll bite. Fast jag tar frågan som "Hur gör ni för att lyckas skriva bakgrunder?" istället. :P

Ibland kan man få ur sig en bakgrund på en timme eller två. Ibland tar det längre tid. Vissa karaktärer är inte så komplicerade, till exempel, eller i alla fall inte så komplicerade att beskriva på ett minimum av 500 ord. Andra visar sig ta längre tid. Ibland kanske man skriver några ord och lägger den åt sidan för att fortsätta en annan dag. Det går inte att säga i förväg. Det är inte som att jag fick för mig att "nu ska jag skriva en bakgrund på 4500+ ord" när jag skrev CK, det blev bara så. Målet för mig är att komma upp i minst 500 ord och ibland går det snabbare och ibland långsammare. Vissa är lättare att fånga på papperet än andra!

Rent i allmänhet så tror jag att bakgrunder som är rena beskrivningar blir kortare än bakgrunder där man liksom spelar karaktären medan man skriver, vilket är samma som Liz sade^^. Nu känns det som ett asdåligt exempel, med tanke på att den är för kort för att godkännas om den skrivits de senaste tolv åren eller nåt, men ändå: Bexhill. Den är väldigt kort och koncis och beskriver honom bara rätt upp och ner utan att visa exempel på hurdan han är som person genom att visa det i någon scen.

Sedan finns det ju bakgrunder som var ganska korta när de skrevs, men som fått sig en omskrivning några år senare (tittade på Sanjeevs bg och upptäckte att den var omskriven, och jag hittar inte Agathas originalbg från 2004 heller). När jag skrev Adrian var han bara en bortskämd överklassunge, och hans personlighet som den var när han började ettan tog bara ca 650 ord.

Värt att minnas är att bakgrunder är inte bra bara för att de är långa eller tar lång tid att skriva. Jag har läst aslånga bakgrunder varit gräsliga, och jag har läst bakgrunder på under 600 ord som varit jättebra. Oavsett längd är det ju en träning i att beskriva en karaktär, och övning ger färdighet eller nåt? Finns folk vars första bakgrunder inte direkt varit välskrivna, men de har fått fram det viktigaste så att karaktären kan godkännas, och ju mer de spelat, desto bättre har de blivit på att skriva så att nästa bakgrund varit mycket bättre, o.s.v. Men huvudsaken är inte att låsa sig fast vid hur lång tid det tar att skriva en bakgrund, för det kvittar. En del tar lång tid att skriva trots att bakgrunden inte blir så lång, andra blir långa fastän man skriver dem i ett litet nafs. Det beror helt på hur inspirationen träffar en medan man skriver. :)

Användarvisningsbild
Nowheregirl
Lärare
Lärare

Inlägg av Nowheregirl » tis 08 jan 2019, 02:49

Steg 1 till att skriva fantastiska bakgrunder är att inse att en troligtvis är sin egen hårdaste kritiker och således är nog många av ens bakgrunder betydligt bättre än vad en själv tycker! Sen, vilket kanske inte är ett tips överhuvudtaget för att skriva fantastiska bakgrunder, tror jag också att det kan vara värt att komma ihåg att bakgrunden egentligen är ganska "oviktigt". Den är ju bara till för att förmedla grundtanken och sen kommer ju karaktären komma till liv på riktigt via alla spel, relationer och intriger hen råkar ut för på Hogwarts där hen får chansen att utvecklas och vi som spelare får chansen att upptäcka och prova på nya och fler sidor av karaktären, så känner en att ens karaktärs bakgrund inte alltid är den bästa eller mest intressanta får en ju inte glömma att det är vad som händer efter bakgrunden som är det viktiga! Det tror jag kan vara viktigt för bakgrundsskrivar-sniglar som jag som tar alltför lång tid på mig att skriva bakgrunder. Själv tycker jag att mina bakgrunder är sämre om jag har jobbat med dem under en längre period än om jag har skrivit den snabbt. Och oavsett så är det ju spela karaktären jag vill göra, och därför önskar jag att jag kunde skriva bakgrunder på några timmar istället för att sitta med den i månader, haha! Sen är det ju också olika att ta lång tid på sig att faktiskt SKRIVA eller ta lång tid på sig att SKAPA en karaktär! Att skriva bakgrunden långsamt ser jag som är en segis mest som något negativt, men att ta tid på mig att tänka ut karaktären och jobba fram hen är väl en mer positiv egenskap i alla fall. Så mitt råd är att ta sig tiden att - och det kan en ju antingen göra genom att faktiskt skriva ned det (och eventuellt använda det i en bakgrund) eller bara tänka på det - placera karaktären i olika scenarion och se/känna hur hen skulle reagera i dem. Eller tänka ut små, tillsynes oviktiga, detaljer om hen så som vad hen använder för sorts tandkräm, hur hens garderob ser ut, om hen har en favoriträtt eller på vilket sätt hen organiserar sin bokhylla till exempel. Detaljer som nödvändigtvis aldrig behöver nämnas om en inte vill, men som ändå kan ge en som spelare något.

När du säger att karaktären inte känns intressant, är det i bakgrunden hen inte låter intressant - men du fortfarande tycker att hen är det (för allt lyckas en ju inte alltid förmedla i bakgrunden, jag tycker tex oftast mycket mer om mina karaktärer i spel än när jag läser deras bakgrunder)? Eller är det att du känner att hen saknar det där lilla extra även utanför bakgrunden?

Om det är det sistnämnda så är mitt främsta råd: Relationer. Alltså, relationer är SÅ viktigt för att karaktären ska kännas rolig att spela enligt mig. Att nästla sig in i redan existerande släkter och på så sätt få spelade släktingar till sina karaktärer eller prata ihop sig med någon och skapa ett bästispar tillsammans är SÅ givande och ett väldigt smidigt sätt att göra en karaktär mer intressant. Relationer leder ju dessutom till intriger, och innan du vet ordet av det måste din karaktär förklara för sin elevhemsföreståndare varför hen förhäxade en klasskamrat. Vilket kanske inte var något du visste när du skrev hens bakgrund men som helt klart kryddar till vardagen lite!

Gällande att relatera för mycket till sig själv med karaktären tror jag det kan vara både bra och dåligt. Det gäller liksom att hitta en bra balans så att ens karaktärer känns som egna personer, men där en fortfarande kan relatera till dem och förstå hur de tänker. Det jag gillar att göra är att sprida ut delar av mig själv mellan mina karaktär. Paul har tex bland annat fått min musiksmak och subkulturella tillhörighet, Iskander en del av min blyghet som kan leda till dryghet, Winfred mina trust issues. Dessa egenskaper paras ihop med annat, med egenskaper som kan vara långt ifrån mina egna, men eftersom det finns en grund från mig själv så har jag alltid något att falla tillbaka på och som får mig att förstå karaktären på ett bättre sätt. Sen hjälper det ju verkligen inte alltid och jag märker ofta att mina karaktärer begränsas av mig själv och min personlighet. Det spelar liksom ingen roll hur mycket jag bestämmer mig för att mina karaktärer är extroverter, initiativtagare och beslutsfattare när jag själv gärna passar över alla sorters beslut och framåtanda till min motspelare, men det är väl helt enkelt sådant en får försöka jobba på!

Några konkreta bakgrundstips:
  • Hitta din karaktärs "röst" och låt den synas i sättet du skriver bakgrunden på. Det kan vara allt ifrån att komma fram till om din karaktär kallar sin mamma för mamma, mor, morsan eller vid förnamn tex och då låta mamman benämnas på det viset genom bakgrunden, eller låta en torr och analytisk karaktärs bakgrund skrivas utan en stor användning av målande språk utan istället låta den var koncis och naturalistiskt skriven.
  • Jobba på att visa upp karaktärens egenskaper snarare än att rada upp dem. Det är enkelt att säga att din karaktär är snäll, men vad innebär ordet egentligen? Låt din bakgrund ha ett eller flera stycken i sig där du kan få chansen att visa upp hur hens snällhet tar sig form.
  • Lägg in små detaljer/quirks. Kanske är det sättet som din karaktär äter sin frukost på eller hur hen rufsar om sin lillebrors hår. Det behöver inte vara stora saker och det behöver inte utvecklas mer, men smådetaljer kan säga väldigt mycket om karaktären och hens relation till personer/saker runt omkring hen eller hens personlighet/inre känsloliv.
Det var mitt försök till att ge några små tips, men det kanske mest blev en virrig röra. Vilket förvisso är hur jag brukar känna att min bakgrundsskrivarprocess ser ut, så det kanske är passande, haha!

Lycka till med bakgrundsskrivande och vill du har relationer och intriger för dina karaktärer är det bara att hugga tag i mig så är jag redo att erbjuda mina karaktärer och släkter till det allra mesta! <3

Användarvisningsbild
Snakey
Lärare
Lärare

Inlägg av Snakey » tis 08 jan 2019, 12:19

Tack för alla jättefina tips! <3

Skriv svar