Steg 1 till att skriva fantastiska bakgrunder är att inse att en troligtvis är sin egen hårdaste kritiker och således är nog många av ens bakgrunder betydligt bättre än vad en själv tycker! Sen, vilket kanske inte är ett tips överhuvudtaget för att skriva fantastiska bakgrunder, tror jag också att det kan vara värt att komma ihåg att bakgrunden egentligen är ganska "oviktigt". Den är ju bara till för att förmedla grundtanken och sen kommer ju karaktären komma till liv på riktigt via alla spel, relationer och intriger hen råkar ut för på Hogwarts där hen får chansen att utvecklas och vi som spelare får chansen att upptäcka och prova på nya och fler sidor av karaktären, så känner en att ens karaktärs bakgrund inte alltid är den bästa eller mest intressanta får en ju inte glömma att det är vad som händer efter bakgrunden som är det viktiga! Det tror jag kan vara viktigt för bakgrundsskrivar-sniglar som jag som tar alltför lång tid på mig att skriva bakgrunder. Själv tycker jag att mina bakgrunder är sämre om jag har jobbat med dem under en längre period än om jag har skrivit den snabbt. Och oavsett så är det ju spela karaktären jag vill göra, och därför önskar jag att jag kunde skriva bakgrunder på några timmar istället för att sitta med den i månader, haha! Sen är det ju också olika att ta lång tid på sig att faktiskt SKRIVA eller ta lång tid på sig att SKAPA en karaktär! Att skriva bakgrunden långsamt ser jag som är en segis mest som något negativt, men att ta tid på mig att tänka ut karaktären och jobba fram hen är väl en mer positiv egenskap i alla fall. Så mitt råd är att ta sig tiden att - och det kan en ju antingen göra genom att faktiskt skriva ned det (och eventuellt använda det i en bakgrund) eller bara tänka på det - placera karaktären i olika scenarion och se/känna hur hen skulle reagera i dem. Eller tänka ut små, tillsynes oviktiga, detaljer om hen så som vad hen använder för sorts tandkräm, hur hens garderob ser ut, om hen har en favoriträtt eller på vilket sätt hen organiserar sin bokhylla till exempel. Detaljer som nödvändigtvis aldrig behöver nämnas om en inte vill, men som ändå kan ge en som spelare något.
När du säger att karaktären inte känns intressant, är det i bakgrunden hen inte låter intressant - men du fortfarande tycker att hen är det (för allt lyckas en ju inte alltid förmedla i bakgrunden, jag tycker tex oftast mycket mer om mina karaktärer i spel än när jag läser deras bakgrunder)? Eller är det att du känner att hen saknar det där lilla extra även utanför bakgrunden?
Om det är det sistnämnda så är mitt främsta råd: Relationer. Alltså, relationer är SÅ viktigt för att karaktären ska kännas rolig att spela enligt mig. Att nästla sig in i redan existerande släkter och på så sätt få spelade släktingar till sina karaktärer eller prata ihop sig med någon och skapa ett bästispar tillsammans är SÅ givande och ett väldigt smidigt sätt att göra en karaktär mer intressant. Relationer leder ju dessutom till intriger, och innan du vet ordet av det måste din karaktär förklara för sin elevhemsföreståndare varför hen förhäxade en klasskamrat. Vilket kanske inte var något du visste när du skrev hens bakgrund men som helt klart kryddar till vardagen lite!
Gällande att relatera för mycket till sig själv med karaktären tror jag det kan vara både bra och dåligt. Det gäller liksom att hitta en bra balans så att ens karaktärer känns som egna personer, men där en fortfarande kan relatera till dem och förstå hur de tänker. Det jag gillar att göra är att sprida ut delar av mig själv mellan mina karaktär. Paul har tex bland annat fått min musiksmak och subkulturella tillhörighet, Iskander en del av min blyghet som kan leda till dryghet, Winfred mina trust issues. Dessa egenskaper paras ihop med annat, med egenskaper som kan vara långt ifrån mina egna, men eftersom det finns en grund från mig själv så har jag alltid något att falla tillbaka på och som får mig att förstå karaktären på ett bättre sätt. Sen hjälper det ju verkligen inte alltid och jag märker ofta att mina karaktärer begränsas av mig själv och min personlighet. Det spelar liksom ingen roll hur mycket jag bestämmer mig för att mina karaktärer är extroverter, initiativtagare och beslutsfattare när jag själv gärna passar över alla sorters beslut och framåtanda till min motspelare, men det är väl helt enkelt sådant en får försöka jobba på!
Några konkreta bakgrundstips:
- Hitta din karaktärs "röst" och låt den synas i sättet du skriver bakgrunden på. Det kan vara allt ifrån att komma fram till om din karaktär kallar sin mamma för mamma, mor, morsan eller vid förnamn tex och då låta mamman benämnas på det viset genom bakgrunden, eller låta en torr och analytisk karaktärs bakgrund skrivas utan en stor användning av målande språk utan istället låta den var koncis och naturalistiskt skriven.
- Jobba på att visa upp karaktärens egenskaper snarare än att rada upp dem. Det är enkelt att säga att din karaktär är snäll, men vad innebär ordet egentligen? Låt din bakgrund ha ett eller flera stycken i sig där du kan få chansen att visa upp hur hens snällhet tar sig form.
- Lägg in små detaljer/quirks. Kanske är det sättet som din karaktär äter sin frukost på eller hur hen rufsar om sin lillebrors hår. Det behöver inte vara stora saker och det behöver inte utvecklas mer, men smådetaljer kan säga väldigt mycket om karaktären och hens relation till personer/saker runt omkring hen eller hens personlighet/inre känsloliv.
Det var mitt försök till att ge några små tips, men det kanske mest blev en virrig röra. Vilket förvisso är hur jag brukar känna att min bakgrundsskrivarprocess ser ut, så det kanske är passande, haha!
Lycka till med bakgrundsskrivande och vill du har relationer och intriger för dina karaktärer är det bara att hugga tag i mig så är jag redo att erbjuda mina karaktärer och släkter till det allra mesta!