Grattis till alla spelare som tar examen IRL nu i juni! :pompom:

Alla inlägg som postades innan ca 02:00 fredag 16 mars finns nu i det här forumet, då det är den senaste backupen som gick att använda. Tyvärr går det inte att få tag i inläggen som gjordes fram till ca 19-20 samma kväll (= när servern kraschade) eftersom databasen visade sig vara korrupt. :'(

[SMD] Information

Här hittar man alla möjliga klassrum och lektionssalar som finns utspritt över Hogwartsslottet. Här finns även information om de olika ämnena, lärarna och deras klassrum.
Användarvisningsbild
SPELLEDARRÅDET
Tekniskt Ansvarig
Tekniskt Ansvarig
Inlägg: 197
Blev medlem: fre 28 okt 2016, 21:22
Ort: Hogsmeade
Kontakt:

[SMD] Information

Inlägg av SPELLEDARRÅDET » sön 01 jan 2017, 20:00

Ämnesansvarig: (den man skickar in sina GET/FUTT-uppgifter till för betygsättning)
SSL

Professor:
1. Marcus Mornington (WIW)

Vikarie:
-

Användarvisningsbild
SPELLEDARRÅDET
Tekniskt Ansvarig
Tekniskt Ansvarig
Inlägg: 197
Blev medlem: fre 28 okt 2016, 21:22
Ort: Hogsmeade
Kontakt:

Re: [SMD] Information

Inlägg av SPELLEDARRÅDET » sön 01 jan 2017, 20:00

Vill du skriva lektioner i det här ämnet?

Om du vill skriva en lektion i det här ämnet så behöver du skicka in följande med varje lektion du skickar in, oavsett om du skickar in en eller flera lektioner samtidigt:
  • Ämne och årskurs (t.ex. ”FVK 2” eller ”Trollkonsthistoria 5”)
  • Kort titel/rubrik på lektionen (t.ex. ”Stonehenge”, ”Fiendespeglar”, ”Tändsticka till nål”)
  • Lektionsförfattare (d.v.s. ditt användarnamn så att det kan stå ”av DittNamn” på hemsidan)
  • Vilken termin + när på terminen lektionen ges (= början/mitten/slutet av höst-/vår-/sommartermin, t.ex. ”Början av vårterminen”, ”Slutet av höstterminen”, ”Mitten av sommarterminen”)
  • Själva lektionstexten, så klart!
Tänk på att i början av höstterminen är det en enklare svårighetsgrad än i slutet av samma termin, och sommarterminen bör vara svårare än höstterminen.

Om det behövs instruktioner OFF för att kunna hålla lektionen, ta med dem också. Är det en teorilektion kan det vara en bra idé att du ger några förslag på hur lektionen skulle kunna ges, så att lärarna kan få lite idéer till hur de skulle kunna ge lektionen på olika sätt och inte bara som en föreläsning varje gång.

För att du ska kunna skriva en lektion så behöver du ju förstås veta vad de olika terminerna ska handla om! Så länge lektionen håller sig till temat för terminen så kan du skriva nästan vad du vill, så länge det passar in i HP-världen och som lektion i SH.

Terminsplaneringar

Årskurs 3:
HT1: Introduktion och vanliga magiska husdjur
HT2: Grundläggande teori (ex: X-skalan, grundläggande om avdelningen för magiska skapelser)
VT1: Grundläggande teori, forts
VT2: Magisk ohyra (ex: pixiegnomer, trädgårdstomtar)
ST1: Ofarliga djur (främst X och XX-klassificerade)
ST2: Ofarliga djur, forts

Årskurs 4:
HT1: Svårhanterliga djur (främst XXX-klassificerade)
HT2: Teori (ex: vad är vidunder, magizoologi-historia, kända magizoologister, hantering av djur)
VT1: Teori, forts.
VT2: Svårhanterliga djur, forts
ST1: Vidunder i hav och sjö
ST2: Vidunder i hav och sjö, forts

Årskurs 5:
HT1: Bevingade hästar
HT2: Avdelningen för magiska skapelser (ingående om avdelningens olika delar, vad de gör, etc)
VT1: Magiska fåglar (ex: fwooper, fjäderkraxare, fenix)
VT2: Farliga djur (XXXX-klassificerade)
ST1: Farliga djur, forts
ST2: Drakar och introduktion till avancerad SMD (inför FUTT, vad som förväntas, och intro för de som vill välja drakologi)

Årskurs 6:
HT1: Vidunder och trolldrycker
HT2: Vidunder och trolldrycker, forts
VT1: Extremt farliga djur (XXXXX-klassificerade)
VT2: Extremt farliga djur, forts
ST1: Magiska vidunder som liknar ickemagiska (ex: krup, cnarl, jarvey)
ST2: Mugglare och magiska vidunder

Årskurs 7:
HT1: Uppfödning av magiska djur (gärna med exkursioner till uppfödare)
HT2: Utrotningshotade djur (och vad man bör göra åt det)
VT1: Lagar kring handel med magiska djur
VT2: Aktuell forskning kring magiska djur (gärna med gästföreläsare)
ST1: Maskering av magiska djur (teori och grundläggande maskeringsmagi)
ST2: Repetition & SMD i arbetslivet

Särskilda krav på lektionerna:
  • Inga utomhuslektioner under HT1 och VT2 eftersom det är vinter och kallt.
  • Lektionerna ska vara tydligt markerade i början om det är en praktisk eller teoretisk lektion.
  • För praktiska lektioner bör instruktionerna för hur lektionen ska gå till komma först, och eventuell teoretisk bakgrund skrivas efter (även om instruktionen är "Ha först en kort teoretisk genomgång och låt sedan eleverna få mata djuret").
  • Lektioner bör innehålla information om hur djuret beter sig under stress eller rädsla, eftersom sådana situationer kan uppstå på lektioner.
OBS! De gamla lektionerna har stuvats om enligt ovanstående terminsplanering, vilket har gjort att flera lektioner är väldigt korta och saknar en massa information och/eller förslag på vad man ska göra på lektionen. Vill du ändra på en sådan lektion får du hemskt gärna skicka in en ny, utökad version!

Du kan skicka in flera lektionstexter på samma gång, även om det är olika årskurser eller olika ämnen. Skicka antingen in lektionen direkt i ett mejl eller som en bifogad fil. Adressen är ssl@svenskahogwarts.com . Nya lektioner kommer att läggas ut vid tillfälle och ersätta de gamla lektionerna.

Användarvisningsbild
WIW
Lärare
Lärare
Inlägg: 168
Blev medlem: tor 05 jan 2017, 23:55

Re: [SMD] Information

Inlägg av WIW » tis 23 jan 2018, 20:55

MARCUS MORNINGTON professor i skötsel och vård av magiska djur . Bild Om Marcus:
  • Cirka 45 år gammal
  • Före detta Ravenclawelev
  • Lång och slank, mörk hy och svart (lite grånande) krulligt hår
  • Bär gärna klädnader i mörka färger, möjligen i något förlegade snitt
  • Är till hälften amerikan och talar med en (något brittifierad) amerikansk dialekt
  • Barnlös och frånskild ex-frun Althea, har en nära relation med sin faster May
  • Kan verka (och är) tankspridd, men har alltid koll på situationen om det är magiska djur inblandade
  • Hjärtefrågan är att ge elever (och magiker i allmänhet) en sund inställning till och respekt för magiska djur
  • Har en (mer eller mindre) tam knizzlare vid namn Rowan som ibland är med i klassrummet
På lektioner:
PLUSPOÄNG: Delas frikostigt ut vid visat intresse för ämnet, kloka svar på frågor, intressanta frågor, väl utförda uppgifter (praktiska eller teoretiska), hjälp elever emellan, med mera.
MINUSPOÄNG: Mindre poängavdrag ges vid bristande respekt för de magiska djuren, då elever medvetet bryter mot reglerna, eller stör lektionen trots tillsägning, förstör för andra elever och liknande. Större poängavdrag är ovanligare, men kan ges om elever medvetet skadar djuren eller andra elever, fortsätter bryta mot regler trots upprepad tillsägning och dylikt. Poängavdrag ges inte för felaktigt besvarad fråga, misstag på lektionstid, sen ankomst, att prata rakt ut eller mindre brott mot klädkoden.
STRAFFTJÄNST: Kan ges i samband med eller istället för större poängavdrag.
HUSDJUR: Är inte tillåtna på praktiska lektioner då de riskerar att skadas av eller skada de magiska djuren, men är varmt välkomna på teoretiska lektioner (och det är inte helt otroligt att Marcus intresserat ställer ett par frågor om husdjuret i fråga, eller presenterar det för sin knizzlare). Eleverna får generellt veta lektionen innan om de ska ha teori eller praktik nästa gång.

Om klassrummet:
Praktiska lektioner med djur som inte lämpar sig för ett klassrum hålls utomhus. Marcus informerar i sådant fall på lektionen innan, alternativt sätter han en lapp på klassrumsdörren om han glömt eller om något oväntat gjort att han behövt planera om. Teoretiska lektioner och vissa praktiska lektioner hålls inomhus, i ett vanligt klassrum. Längst fram finns det en kateder och två griffeltavlor, en stor som sitter på väggen och en mindre, vändbar på hjul. Står man med näsan mot katedern har man ryggen mot dörren in till klassrummet, och på vardera sidan om den finns bokhyllor som innehåller uppslagsböcker och facklitteratur rörande ämnet. Framför bokhyllorna står även några burar och terrarier, där magiska djur kan förvaras vid behov. Däremellan står skolbänkarna, vanligtvis parade två och två och uppställda i traditionella rader, men beroende på lektionens innehåll kan de ha flyttats om (detta står i sådant fall förstås i tråden). På väggarna hänger en blandning av informativa affischer (kanske om hippogriffens anatomi, ministeriets guide till att hantera magisk ohyra eller vattenlevande magiska djur) och elevalster (resultat av grupparbeten, klasspresentationer och dylikt).

Lektioner enligt nuvarande schema:
Årskurs 3: Onsdagar 14:20 - 15:00
Årskurs 4: Onsdagar 15:40 - 16:20
Årskurs 5: Torsdagar 15:40 - 16:20
Årskurs 6: Torsdagar 13:00 - 13:40
Årskurs 7: Fredagar 14:20 - 15:00

Information OFF:
  • Vill du spela fler än en elev på samma lektion? Inga problem, det går bra att spela hur många du vill!
  • Vill du att din elev ska komma för sent? Skicka ett PM till mig så ordnar vi det ~
  • Har du extraordinära planer? Det är så klart fritt fram att spela på att saker går fel eller att något oväntat händer, och ska det hända något alldeles särskilt eller väldigt förödande får du gärna skicka mig ett PM innan så jag har koll.
  • Har en lektion du behöver precis startat? Känner du inte för att vänta på att en ny lektion ska öppnas går det jättebra att skicka PM och fråga om du får hoppa in, så kan det säkert lösa sig ♡
  • Vill din elev Marcus något utanför lektionstid? Skicka mig ett PM och förklara situationen, vi kan säkert starta ett spel där eleven letar upp Marcus i lärarrummet eller på hans kontor (eller någon annan stans, förstås).
  • Går det särdeles långsamt? Jag försöker svara i trådar som senast en vecka efter eleverna svarat, gör jag inte det är det fritt fram att peta på mig. Elevspelare som segar försöker jag själv hålla koll och peta på, om jag missat det är det bara att säga till i PM så fixar jag det! Har inga elever svarat i en tråd efter en vecka har jag inte så bråttom med att peta, går det en massa tid kan det hända att du får ett litet PM där jag frågar om du fortfarande vill spela klart lektionen.
  • Behöver du inte längre en lektion av någon anledning? Skriv i tråden eller skicka ett PM med namn på eleven (eller eleverna) det gäller och be mig stryka hen (eller dem) från närvarolistan ~

Skriv svar