Julkalender 2019 har startat. Dagens lucka hittar du här!

Vill du bidra med något till årets julkalender? Det finns fortfarande datum kvar, som du kan paxa här!

Inloggningsproblem? Se den här tråden i Reparo // Visste du att du kan använda @mentions även i forumet? 🎉 // OBS! Om du väntar på ett mejl från SORTERINGSHATTEN men inte verkar få något så kan du höra av dig via PM eftersom mejlen stundtals är lite bråkig.

[TDL] Information

Här hittar man alla möjliga klassrum och lektionssalar som finns utspritt över Hogwartsslottet. Här finns även information om de olika ämnena, lärarna och deras klassrum.
Användarvisningsbild
SPELLEDARRÅDET
Tekniskt Ansvarig
Tekniskt Ansvarig
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 28 okt 2016, 21:22
Ort: Hogsmeade
Kontakt:

[TDL] Information

Inlägg av SPELLEDARRÅDET » sön 01 jan 2017, 19:11

Professor:
Josephine Heart (Lily)

Vikarie:
Richard Eisenhower (Foxears)

Användarvisningsbild
SPELLEDARRÅDET
Tekniskt Ansvarig
Tekniskt Ansvarig
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 28 okt 2016, 21:22
Ort: Hogsmeade
Kontakt:

Re: [TDL] Information

Inlägg av SPELLEDARRÅDET » sön 01 jan 2017, 19:11

Vill du skriva lektioner i det här ämnet?

Om du vill skriva en lektion i det här ämnet så behöver du skicka in följande med varje lektion du skickar in, oavsett om du skickar in en eller flera lektioner samtidigt:
  • Ämne och årskurs (t.ex. ”FVK 2” eller ”Trollkonsthistoria 5”)
  • Kort titel/rubrik på lektionen (t.ex. ”Stonehenge”, ”Fiendespeglar”, ”Tändsticka till nål”)
  • Lektionsförfattare (d.v.s. ditt användarnamn så att det kan stå ”av DittNamn” på hemsidan)
  • Vilken termin + när på terminen lektionen ges (= början/mitten/slutet av höst-/vår-/sommartermin, t.ex. ”Början av vårterminen”, ”Slutet av höstterminen”, ”Mitten av sommarterminen”)
  • Själva lektionstexten, så klart!
Tänk på att i början av höstterminen är det en enklare svårighetsgrad än i slutet av samma termin, och sommarterminen bör vara svårare än höstterminen.

Om det behövs instruktioner OFF för att kunna hålla lektionen, ta med dem också. Är det en teorilektion kan det vara en bra idé att du ger några förslag på hur lektionen skulle kunna ges, så att lärarna kan få lite idéer till hur de skulle kunna ge lektionen på olika sätt och inte bara som en föreläsning varje gång.

För att du ska kunna skriva en lektion så behöver du ju förstås veta vad de olika terminerna ska handla om! Så länge lektionen håller sig till temat för terminen så kan du skriva nästan vad du vill, så länge det passar in i HP-världen och som lektion i SH.

Terminsplaneringar

Årskurs 1

HT: Introduktion och säkerhet. De börjar även med teori och enklare praktiska övningar. De får lära sig vikten av att följa instruktioner och hur fel saker kan gå när man inte följer dessa. Moment som tas upp är vikten av antalet varv, tiden och att ingredienserna är tillräckligt färska/torkade. De får även öva på att hacka, mosa, skiva och tärna ingredienser.

VT: Fortsättning på teorin/praktiska moment från förra terminen. De övergår här till att lära sig skillnaden på olika nyanser och lukter och vad dessa betyder för olika trolldrycker. De får göra enklare trolldrycker, som en effektiv rengöringskröm för kittlar men gör just trolldrycker i.

ST: Simpla medicinska trolldrycker (tex drycker mot huvudvärk, bölder, etc)

Årskurs 2

HELA ÅRET – Långkok: Under mitten av september startar läraren ett långkok på mandragora (som eleverna då jobbat i Örtläran). Detta långkok kommer sedan eleverna under vissa tillfällen under året att få följa.

HT: Vanliga ingredienser - Sådana ingredienser som är vanligt förekommande i olika brygder. Det kan vara saker som råttsvansar, blodiglar, sniglar av olika slag, ormtänder och liknande.'

VT: Hushållsbrygder - Olika brygder som kan vara bra att ha i vardagen. Kan vara olika rengöringskrämer som passar för olika saker, brygder mot ohyra och liknande.

ST: Brygder för egenvård - Olika enklare brygder som tandkräm, schampo och tvål.

Årskurs 3

Tidig hösttermin: Storleksdrycker - Drycker som förstorar och förminskar hela eller delar av organismer.
Sen hösttermin: Humörbrygder - Brygder som skapar ilska, lugn, lycka eller andra humör.

Tidig vårtermin: Fortsättning på humörbrygder
Sen vårtermin: Egenskapsbrygder - Drycker som förhöjer eller förminskar egenskaper, exempelvis snabbtänkarelixiret.

Tidig sommartermin: Vegetabiliska trolldrycker - Teori kring trolldrycker utan animaliska ingredienser. Hur de fungerar, varför de fungerar annorlunda och varför de är svårare att göra.
Sen sommartermin: Vegetabiliska trolldrycker - De får pröva praktiskt några enklare trolldrycker som är vegetabiliska men som har samma effekt som någon trolldryck de gjort innan. Skulle kunna vara något de gjort i ettan men vegetabiliskt istället.

Årskurs 4

HT: Kombinationsteori - Olika kombinationer av ingredienser och drycker, vad bör undvikas, vad har väntad/oväntad effekt i kombination

VT: Gifter - Teori och praktiska moment kring olika gifter.

ST: Motgifter - Exempelvis besoar kan tas upp, men även annan teori samt praktiska moment.

Årskurs 5

HT: Skönhetsbrygder - Brygder som förebygger finnar, som tar bort ojämnheter eller ger vackrare hår, till exempel. Även teori.

VT: Medicinska trolldrycker - Tex smärtstillande, bedövningsmedel med mera.

ST: Hur man kan gå till väga för att tillverka en brygd - Mer ingående av varför de olika stegen spelar roll. Inverkan av vilken ordning man har i ingredienser, varför vissa brygder ska göras under fullmåne, varför det spelar roll under vilken period vissa ingredienser skördas.

Årskurs 6

Tidig hösttermin: Motgifter - Avancerad teori kring motgifter. Vidareutveckling av vad de gått igenom tidigare.
Sen hösttermin: Långkok på motgift - De får göra ett motgift som tar flera lektioner att göra.

Tidig vårtermin: Analysering - De får lära sig att analysera sitt motgift på olika sätt. Är den tillräckligt bra för att användas? De får även testa att analysera innehållet i brygden. Vilka ingredienser finns? De får låtsas att de inte vet vad motgiftet innehåller. De har även en del teori om hur analysmetoderna kan appliceras på andra brygder.
Sen vårtermin: Rapportskrivning - Under de här lektionerna ägnar de all sin tid åt att skriva en rapport. Den ska innehålla teori om motgifter generellt, det motgift de gjort samt fördjupande teori om den aktiva ingrediensen i motgiftet. Sedan ska den innehålla hur de gjorde motgiftet, teori kring analysmetoden, vilka de använda och hur dessa användes. Rapporten avslutas med resultatdel och diskussion. Vad kom de fram till? Är motgiftet tillräckligt bra för att användas? Beror resultatet på någon särskild ingrediens? Vad kan man göra annorlunda för att lyckas bättre?

Tidig sommartermin: Ovanliga ingredienser - De har teori om olika ovanliga och dyra ingredienser så som diamantpulver. Eventuellt något praktiskt exempel på någon brygd som innehåller någon sådan ingrediens.
Sen sommartermin: Kittelteori - Teori kring olika typer av kittlar. Varför spelar tjocklek roll? Har olika material olika inverkan på olika brygder?

Årskurs 7

HT: Helande brygder - Skeleto-väx och liknande. Mer invecklade saker än i årskurs 5.

VT: Invecklade brygder - Amortentia (endast teori), Levande-Död-brygden och så vidare.

ST: Projekt: Egen brygd - Eleverna tilldelas en viss mängd av olika ingredienser som de gått igenom under sina år. Därefter förväntas de att först skapa ett recept, med tänkt användningsområde och sedan brygga denna under höstens gång.

Särskilda krav på lektionerna:
  • Bestämda mått på ingredienserna. Dessa ska stå i ingredienslistan.
  • Tid det tar att brygga drycken: Enkeltimme eller Dubbeltimme.
  • En liten kommentar om vad som är vitsen med att göra drycken. Alltså, om det är något moment som eleverna får öva på, eller om det bara är ett exempel på en dryck inom ett område som man pratat om.
Du kan skicka in flera lektionstexter på samma gång, även om det är olika årskurser eller olika ämnen. Skicka antingen in lektionen direkt i ett mejl eller som en bifogad fil. Adressen är ssl@svenskahogwarts.com . Nya lektioner kommer att läggas ut vid tillfälle och ersätta de gamla lektionerna.

Användarvisningsbild
Lily
Rektor
Rektor
Inlägg: 502
Blev medlem: mån 02 jan 2017, 08:02
Kontakt:

Re: [TDL] Information

Inlägg av Lily » lör 02 nov 2019, 22:49

TDL-Information
Schema:
Ettor: Måndagar 09:20-11:40 och fredagar 10:40-11:40
Tvåor: Tisdagar 10:40-11:40 och fredagar 13:00-15:20
Treor: Onsdagar 08:00-10:20 och torsdagar 10:40-11:40
Fyror: Måndagar 08:00-09:00 och tisdagar 08:00-10:20
Femmor: Måndagar 13:00-15:20 och onsdagar 13:00-14:00
Sexor: Fredagar 08:00-10:20
Sjuor: Tisdagar 13:00-15:20


Josephine Heart
Bild

ON-info:
  • Ca 65-70 år gammal
  • Grått hår med enstaka blonda slingor kvar, mestadels uppsatt i knutar
  • Bär ofta en smaragdgrön eller mörkblå klädnad
  • F.d Ravenclaware
  • Tillhör en högstatussläkt
  • Kommer ifrån Rosehall i den skotska högländerna och har dialekt påverkad av det
  • Har en tendens att favorisera ravenclawelever, något hon helst inte känner sig vid
  • Vill ha ordning och reda och att eleverna tar ansvar för det de gör.
  • Tycker om när eleverna är intresserade och faktiskt försöker på lektionerna vilket inkluderar att räcka upp handen, att hjälpa andra eller att ställa frågor om man är osäker då man hellre frågar en gång för mycket än att det blir fel.
  • Har rest runt i världen och lärt sig mer om trolldrycker men även fått mer erfarenhet inom örtlära och astronomi som hon tycker ligger nära trolldryckslära.
  • Har skrivit ett verk inom trolldryckslära, men är inte något eleverna borde ha koll på om de inte har föräldrar inom trolldryckskonst.
  • Accepterar att gå under Professor Heart eller möjligtvis professor
Pluspoäng ges ofta och hon tycker om att ge mellan 5-10 poäng för svar eller om eleverna gör något väl och utmärker sig på lektionerna.
Minuspoäng är också ganska lätt att få då hon vill markera när de gör fel. Man får inte minuspoäng för saker man inte förväntas veta, men svarar man fel på sådant man förväntas veta kan det bli mindre poängavdrag. Större poängavdrag kommer ofta med fel eller respektlöshet i klassrummet och för andra elever. Värre saker kommer i kombination med strafftjänst.
Strafftjänst får man vid visad respektlöshet eller upprepad oförmåga att lyssna och försöka, eller att medvetet riskera andra elevers säkerhet. Kommer ofta i kombination med poängavdrag men inte nödvändigtvis.

OFF-info:
  • Läs andras inlägg och reagera på vad som händer. Det finns inget krav på längd och beror mycket på hur mycket det är för eleverna att reagera på.
  • Var inte rädd för att använda ospelade elever för att saker ska hända, men inget för allvarligt fel.
  • Husdjur är inte tillåtna om inte lektionstexten säger motsatsen då det utgör risker vid trolldryckstillverkning. Kan ge minuspoäng eller till och med strafftjänst beroende på situationen.
  • Säg till om en elev ska komma sent i PM/Discord. Dörren kommer vara låst och de får snällt knacka på för att få komma in.
  • Normal takt är ett svar varannan vecka, sedan försöka jag gå vidare och låta de som missat skriva ikapp under de två kommande veckorna om det inte är något särskilt. Vill man ha snabbare/långsammare kan det sägas till när man ber om lektionen.
  • Det är tillåtet att ha så många elever man vill, men skriv dem helst i samma inlägg för att underlätta för mig som lärare.

Skriv svar