Är ett separat forum för bara ÖPPNA lektioner en bra eller dålig idé? Se argument för/emot och rösta här! Omröstningen pågår till fredag 31 maj.

SH presenterar OWL-awards! Nu är det fritt fram att nominera för det som hände under april 2019. Deadline för nomineringar är 19/5, sedan kommer Månadens Ugglor att utses av månadens jury. Läs mer här!

Inloggningsproblem? Se den här tråden i Reparo // Visste du att du kan använda @mentions även i forumet? 🎉 // OBS! Om du väntar på ett mejl från SORTERINGSHATTEN men inte verkar få något så kan du höra av dig via PM eftersom mejlen stundtals är lite bråkig.

[SDK] Information

Här hittar man alla möjliga klassrum och lektionssalar som finns utspritt över Hogwartsslottet. Här finns även information om de olika ämnena, lärarna och deras klassrum.
Användarvisningsbild
SPELLEDARRÅDET
Tekniskt Ansvarig
Tekniskt Ansvarig
Inlägg: 164
Blev medlem: fre 28 okt 2016, 21:22
Ort: Hogsmeade
Kontakt:

[SDK] Information

Inlägg av SPELLEDARRÅDET » sön 01 jan 2017, 20:03

Ämnesansvarig: (den man skickar in sina GET/FUTT-uppgifter till för betygsättning)
Traxy

Professor:
Euphemia Muxworthy (TraXy)

Vikarie:
-

Användarvisningsbild
SPELLEDARRÅDET
Tekniskt Ansvarig
Tekniskt Ansvarig
Inlägg: 164
Blev medlem: fre 28 okt 2016, 21:22
Ort: Hogsmeade
Kontakt:

Re: [SDK] Information

Inlägg av SPELLEDARRÅDET » sön 01 jan 2017, 20:03

Vill du skriva lektioner i det här ämnet?

Om du vill skriva en lektion i det här ämnet så behöver du skicka in följande med varje lektion du skickar in, oavsett om du skickar in en eller flera lektioner samtidigt:
  • Ämne och årskurs (t.ex. ”FVK 2” eller ”Trollkonsthistoria 5”)
  • Kort titel/rubrik på lektionen (t.ex. ”Stonehenge”, ”Fiendespeglar”, ”Tändsticka till nål”)
  • Lektionsförfattare (d.v.s. ditt användarnamn så att det kan stå ”av DittNamn” på hemsidan)
  • Vilken termin + när på terminen lektionen ges (= början/mitten/slutet av höst-/vår-/sommartermin, t.ex. ”Början av vårterminen”, ”Slutet av höstterminen”, ”Mitten av sommarterminen”)
  • Själva lektionstexten, så klart!
Tänk på att i början av höstterminen är det en enklare svårighetsgrad än i slutet av samma termin, och sommarterminen bör vara svårare än höstterminen.

Om det behövs instruktioner OFF för att kunna hålla lektionen, ta med dem också. Är det en teorilektion kan det vara en bra idé att du ger några förslag på hur lektionen skulle kunna ges, så att lärarna kan få lite idéer till hur de skulle kunna ge lektionen på olika sätt och inte bara som en föreläsning varje gång.

För att du ska kunna skriva en lektion så behöver du ju förstås veta vad de olika terminerna ska handla om! Så länge lektionen håller sig till temat för terminen så kan du skriva nästan vad du vill, så länge det passar in i HP-världen och som lektion i SH.

Terminsplaneringar

Trean
HT: Fysisk/extern (symboler) vs mental/intern (intuition) spådomskonst teori, Gambler’s Fallacy och slumpen/sannolikhet, Zenerkort, dowsing (pendling).
VT: Symboltolkning: tasseomantik (teblad), introduktion till drömtolkningar
ST: Intuition: scrying (kristallkulor), premonitioner, retrokognition/postkognition, psykometri

Fyran
HT: Varsel och järtecken, förutspå väder, slagruta, runtolkningar
VT: Orakel, visioner och profeter (Oraklet i Delfi, Cassandra, Nostradamus), orakelkort, sanndrömmar
ST: Ödet (är det man förutspår något som är skrivet i sten eller kan man påverka det), Kiromantik (palmistry, handtydning), frenologi (tydning av formen på huvudet o.s.v.)

Femman
HT: I Ching, numerologi som spådomsmetod, Kinesisk astrologi
VT: Astrologi: Zodiaken och soltecken, måntecken, ascendenten, De olika husen, planeterna
ST: Astrologi: Horoskopkartor och ställa horoskop, Saturnus Återkomst

Sexan
HT: Tarotkort (symboltolkning + intuition): Stora Arkanan, Lilla Arkanan, tarotläggningar
VT: Grafologi, ”högre jag” och automatisk skrift
ST: Meditation, Tredje Ögat, auratolkning

Sjuan
HT: De fem (sex) sinnena: klärvoajans (syn), kläraudiens (hörsel/ljud), klärsentiens (känslor/känsel), kläraliens (lukt), klärgustans (smak), klärkognisans (kunskap).
VT: Uppdelning i två grupper: mentala och fysiska spådomsformer (vilket man är bäst på) och fördjupningar inom dessa, t.ex. projektarbeten, övningar, o.s.v., som repetition inför FUTT-provet. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Methods_of_divination för exempel på olika spådomsmetoder.
  • Mental/intern: Allting som har med interna sätt att förutspå framtiden, d.v.s. att man använder sig av intuition och visioner för att förutspå framtiden. Exempelvis scrying, premonitioner, retrokognition, psykometri, slagruta, sanndrömmar, automatisk skrift, meditation, auratolkning, allt med prefixet klär-.
  • Fysisk/extern: Allt som har att göra med externa sätt att förutspå framtiden, d.v.s. att man använder sig av olika föremål och tolkar dess symbolik. Exempelvis tasseomantik, runtolkningar, drömtydning, kiromantik, numerologi, astrologi, I Ching, kartomantik (t.ex. tarot), grafologi, bibliomantik, aleuromantik, etc.
ST: Fortsättning av VTs inriktningar, men här tar man också upp vad man kan arbeta med inom SDK efter FUTT-examen och introduceras i hur man spår andra på bästa sätt för de som vill jobba med SDK professionellt i framtiden.

Särskilda krav på lektionerna:
Lektionerna ska vara baserade på hur de olika spådomsvarianterna sägs fungera i verkligheten.

Du kan skicka in flera lektionstexter på samma gång, även om det är olika årskurser eller olika ämnen. Skicka antingen in lektionen direkt i ett mejl eller som en bifogad fil. Adressen är ssl@svenskahogwarts.com . Nya lektioner kommer att läggas ut vid tillfälle och ersätta de gamla lektionerna.

Användarvisningsbild
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Inlägg: 1187
Blev medlem: ons 28 dec 2016, 23:42
Ort: Nottingham
Kontakt:

Re: [SDK] Information

Inlägg av Traxy » mån 02 jan 2017, 02:32

Klassrummet

Lektionssalen i SDK är beläget högst uppe i Norrtornet. Man kommer dit genom en spiraltrappa som leder upp till en lucka i golvet. Nedanför spiraltrappan hänger en stor målning med en tapper riddare på (Sir Cadogan).

Tornrummet är runt och var på Madame Lillys tid ganska ombonat och mysigt, med blommiga fåtöljer och dukar och liknande. Under professor Fishers tid var fåtöljerna och borden överdragna med svarta skynken, och runtom i rummet stod stora, gotiska kandelabrar som gav den enda belysningen, eftersom fönstren alltid fördragna så att hela salen låg i något sorts dunkel, ungefär som när det är riktigt stort åskoväder ute.

Professor Muxworthy har ersatt mörkläggningsgardinerna med vita spetsgardiner och tagit bort de svarta skynkena, så nu är fåtöljerna återigen där i sin slitna men blommiga prakt. Det ser ut ungefär som man kan tänka sig att det ser ut hemma hos en farmor/mormor.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Inlägg: 1187
Blev medlem: ons 28 dec 2016, 23:42
Ort: Nottingham
Kontakt:

Re: [SDK] Information

Inlägg av Traxy » mån 02 jan 2017, 02:33

Profeterna
"Profeterna" är en studieklubb för eleverna som är allra bäst på Spådomskonst. Läs mer här: viewtopic.php?f=78&t=1280


Bild

Användarvisningsbild
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Inlägg: 1187
Blev medlem: ons 28 dec 2016, 23:42
Ort: Nottingham
Kontakt:

Re: [SDK] Information

Inlägg av Traxy » mån 02 jan 2017, 02:33

Edgar Fisher

Bild
  • Lång (ca 188-190 cm) och smal med spetsig näsa och svart, axellångt hår och ögon som är någon ljusare variant av bruna, även om de lär se oerhört blå ut på alla eventuella bilder. :look
  • Går för det mesta klädd i svart, även om han inte sällan har vit skjorta på sig under den mörka rocken (påminner om det Snape har på sig i filmerna).
  • Har öknamnet "Fisken" bland eleverna ("Fishy" på engelska), men ingen skulle förmodligen vara dum nog att våga säga det direkt till honom.
  • Gick i Slytherin en gång i tiden och verkar avsky Ravenclaware, men ingen vet riktigt varför.
  • Talar med en utpräglad Belfast-dialekt, eftersom han är född och uppvuxen där, och när det gäller Nordirlandskonflikten är han övertygad lojalist/unionist. (Hans morföräldrar, som han växte upp hos, var hängivna protestanter, själv är han inbiten ateist och avskyr religioner.)
  • Är ofta på ganska dåligt humör, även om begåvade elever brukar få honom på bättre tankar och han föredrar att undervisa äldre elever hellre än dem yngre.
  • Inställningen till ämnet är elitistisk - han själv är fenomenal på att förutse framtiden (han är synsk och får föraningar) - och han blir uppriktigt förvånad när han träffar på elever som faktiskt visar sig ha en talang för ämnet.
Bild

Rykten som kan tänkas florera runt på skolan om honom
  1. "Den där knepiga Slytherintjejen är kär i Fisken" (ryktet lär vara på topp under sommarterminen på hennes femte år)
    Vad som sägs: Merula Autmn är läskig som kan säga åt en när man ska dö och hon ränner ju till Norrtornet stup i kvarten, så de är säkert ihop eller nåt!
    Sanningshalt: Ähum ... Jäääättefalskt. :look Rektorn och flickans elevhemsföreståndare har uppmärksammats om dessa rykten och verkar (åtminstone för tillfället) tro på professor Fishers ord, vilket är att jo, Merula råkade visst gå och bli kär i honom men han är inte alls intresserad av henne, så det så. Han försöker bara hjälpa henne bli en stor sierska eftersom hon har en enorm potential när det gäller att skåda in i framtiden. ... Att han ljugit dem rätt upp i ansiktet är en heeelt annan femma. :look
  2. "Fisken är en vampyr".
    Vad som sägs: Han går alltid klädd i svart och är lång, smal och gärna blek och varför ser man honom aldrig ute i solskenet? Och varför tycker han om att mörklägga lektionssalen? Gotiska kandelabrar har ju bara vampyrer! Han sover säkert i en kista också.
    Sanningshalt: LOL! XD Han må gilla svart och inte gilla starkt ljus, men någon vampyr är han då rakt inte! Och dessutom så sover han faktiskt i en bekväm säng med mörkgröna förhängen.
Lektioner
  • Pluspoäng: Delas i princip endast ut vid rätta svar eller om någon skulle göra oerhört bra ifrån sig på en uppgift.
  • Minuspoäng: Dras gärna om någon besvarar en fråga på ett sätt han tycker är extra korkat (i synnerhet om personen är Ravenclaware). Dras även om eleverna stör (pratar för mycket/högt), om de kommer för sent, om de inte gör som de ska, o.s.v.
  • Strafftjänster: Visst, om någon gjort sig förtjänt av det genom att vara extra jobbiga. Brukar vara saker som att sortera pendlar eller polera kristallkulor.
  • Husdjur, oavsett sort, är i regel inte tillåtna på lektionerna överhuvudtaget eftersom eleverna är där för att lära sig, inte för att kela med sällskapsdjur. Däremot skulle det kunna hända att han ber eleverna specifikt att ha vissa sorters husdjur med sig till vissa lektioner, och har han sagt att elever med t.ex. råttor som husdjur ska ta dem med sig till lektionen så förväntar han sig att de har det också.
  • Minimi-ordkrav? Njae. Alltså, inlägg på under 50 ord tycker jag brukar vara lite för korta för min smak, men är det motiverat av spelet runtomkring - fine. Runt 100 ord tycker jag personligen brukar vara lagom att skriva och det är det jag själv satsar på som minimum i mina egna inlägg.
  • Antal elever på lektionen som du kan spela beror på om du råkar ha flera elever i samma årskurs som går SDK. Har du det är alla välkomna.
  • Det finns en drös ospelade elever på varje lektion som du kan leka med så mycket du vill. :)
  • LÄS inläggen ordentligt innan du svarar, äru bussig, så blir alla glada, och om det är något som händer som din karaktär kan/bör reagera på så gör det.
  • Det finns inga traditionella skolbänkar i klassrummet, utan istället sitter eleverna i fåtöljer runt små bord.

Användarvisningsbild
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Inlägg: 1187
Blev medlem: ons 28 dec 2016, 23:42
Ort: Nottingham
Kontakt:

Re: [SDK] Information

Inlägg av Traxy » ons 14 nov 2018, 14:53

Euphemia Muxworthy

Bild
  • "En kortvuxen, rundlagd häxa med ostyrigt, grått hår som ligger som en skurmopp på huvudet".
  • Har alltid på sig klädnader/långa klänningar.
  • Är nog minst 85 år gammal och orkar inte längre dalta med folk eller bry sig om vad de tycker och tänker om henne.
  • F.d. Gryffindor och känner både professorerna Aurelius Bexhill och Bardarik Synge från sin egen skoltid.
  • Har sex katter (en svart mamma och hennes fem vuxna ungar - alla heter något på "Clair-") och en gammal sävlig uggla (Socrates). Det är bara Socrates som har tillgång till klassrummet, där han sitter på en pinne och sover för det mesta.
  • Är förtjust i tårta. Kan förmodligen mutas i denna valuta.
  • Kommer från Isle of Man.
Lektioner
  • Pluspoäng: Lär inte vara svårt att få.
  • Minuspoäng: Mest det gamla vanliga (t.ex. för sen ankomst).
  • Strafftjänster: Visst, om någon gjort sig förtjänt av det genom att vara extra jobbiga. Brukar vara saker som hon inte känner för att göra själv, t.ex. att sortera pendlar eller polera kristallkulor.
  • Husdjur: "Hur mycket hon än älskar de små liven så tycker hon inte att det är en bra idé att ha hur många som helst, och särskilt inte på lektionstid. Ska hon undervisa får de lov att hålla sig borta från klassrummet så att de inte stör vare sig henne eller eleverna." Hon har dock själv en gammal uggla som sitter på en pinne i klassrummet, men han brukar vara tyst och sova.
  • Minimi-ordkrav? Njae. 50-100 ord brukar räcka gott. (Jag brukar satsa på runt 100 i mina egna inlägg.)
  • Antal elever på lektionen som du kan spela beror på om du råkar ha flera elever i samma årskurs som går SDK. Har du det är alla välkomna, men svara då med alla elever i samma inlägg.
  • Det finns en drös ospelade elever på varje lektion som du kan leka med så mycket du vill. :)
  • LÄS inläggen ordentligt innan du svarar, äru bussig, så blir alla glada, och om det är något som händer som din karaktär kan/bör reagera på så gör det.
  • Det finns inga traditionella skolbänkar i klassrummet, utan istället sitter eleverna i fåtöljer runt små bord.

Användarvisningsbild
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin
Inlägg: 1187
Blev medlem: ons 28 dec 2016, 23:42
Ort: Nottingham
Kontakt:

Re: [SDK] Information

Inlägg av Traxy » mån 21 jan 2019, 17:47

Hur snabbt spelas lektionerna i det här ämnet?

Det beror på elevspelarna. Som lärare har jag som mål att svara minst en gång i veckan*, men har alla spelare svarat inom ett par dagar så försöker jag istället svara så snart som möjligt istället för att vänta tills en hel vecka gått.

*Med undantag för perioder då jag är officiellt frånvaro- eller seganmäld, se Frånvaroanmälan.

En elev: Du svarar när du själv vill. Går det mer än en månad kan det hända att jag petar på dig bara för att se så att du inte har glömt bort lektionen, men det är upp till dig när du vill svara. Har du inte svarat inom tre månader från mitt senaste inlägg så pausar jag lektionen istället. Du har då sex månader på dig att skriva svar om du vill att lektionen ska finnas kvar, annars tar jag bort den.

Flera elever: Om alla utom en eller ett par elever inte hunnit svara inom en vecka så ber jag dem att skriva i kapp, vilket betyder att de skriver dubbla inlägg (ett som svar på det förra inlägget och ett som svar på det nya). Man har minst en vecka på sig att skriva i kapp i lektionen, men har man fortfarande inte svarat till det angivna datumet blir man struken från lektionen utan vidare förvarningar. Har INGEN av eleverna svarat inom en vecka från mitt lärarinlägg så räknar jag istället en vecka från det att den FÖRSTA eleven skriver svar.

Två (eller fler) elever som specifikt tar lektionen ihop: Jag förutsätter att det är i ert eget intresse att få lektionen att gå framåt, så ni får spela i den takt ni vill. Om en av er tar lite längre tid än den andra att svara så petar jag inte nödvändigtvis på den, eftersom poängen i det här fallet är att ni vill spela tillsammans, så den som tar lite längre tid på sig lär förmodligen svara hyfsat snart ändå. Om det börjar gå flera veckor kan jag däremot påminna om lektionen så att den andra personen slipper vänta. (Plus att den snabbare eleven alltid kan säga till sin medspelare privat att hörredu, vi tar ju lektion tillsammans, vakna.)

Hur ofta kollar du om elever skrivit nya inlägg?

Mer eller mindre dagligen. Så snart jag ser bland mina bokmärken att jag har nya olästa trådar noterar jag vilka som har svarat och vilket datum, så vet jag precis när det är min tur att svara.

Hur lång tid tar det innan öppna lektioner stänger?

Om det är många som vill ha lektioner, två veckor från det att första eleven skrivit upp sig, eller tills alla platser fyllts upp om det nu råkar gå snabbare än två veckor. Annars, med tanke på att det är färre som läser det här ämnet och lektionerna därför ges mer sällan, kan det istället ta en månad så att alla som vill hinner gå med. Jag skriver i första inlägget en förväntad tidsram för start.

Hur lång tid har man på sig att skriva sista inlägget?

Tre månader från det att jag som lärare postat inlägget som säger att lektionen är slut. Efter en månad påminner jag om att lektionen finns och ger en två månaders deadline att svara innan jag arkiverar lektionen. Har man inte skrivit svar i tid har man inte avslutat lektionen och kan inte få den inrapporterad.

Skriv svar